Ford Escort MK1

Εικόνα burnout
Burn Out Team 18 Φεβ 2013

Η γριά η κότα… σε βάζει κάτω και σε κάνει σβούρες μέχρι να βγάλεις ό,τι έχεις μέσα σου. Μα γιατί δεν τα φτιάχνουν πια όπως παλιά?

Του Γιώργου (Déjà Vu) Χριστοδουλόπουλου

Αν ασχολείσαι με τους ελληνικούς αγώνες αυτοκινήτου, μια ματιά στο γαλανό Ford Escort που βλέπεις σε αυτές τις σελίδες θα σου φέρει στο νου αρκετές εικόνες από ράλλυ, αναβάσεις, αλλά και drift, με το εν λόγω ΜΚΙ να διαβαίνει περήφανο τις ειδικές ή να γλιστρά διπλωμένο ενώνοντας τις στροφές, έχοντας τον Τάκη Σκαλτσά στο τιμόνι του. Βέβαια το εργαλείο έχει πλέον αλλάξει χέρια, αλλά όχι προδιαγραφές. Είναι ένα αυτοκίνητο που δύσκολα ξεχνιέται, τόσο λόγω ικανοτήτων, όσο και λόγω χρώματος ή, τελοσπάντων, αισθητικής. Θυμάμαι να αστειεύομαι παλιότερα με τα φιλαράκια μου, λέγοντας πως είναι το μοναδικό αυτοκίνητο σε όλη την Ελλάδα που… μαμάει και δέρνει, λόγω της χορηγίας που είχε από μάρκα προφυλακτικών – αλλά πέραν της πλάκας, δεν πέφταμε και έξω, γιατί πραγματικά μιλάμε για ένα από τα δυνατότερα και καλύτερα ΜΚΙ που παίζουν στη χώρα μας.

Γαλαζοαίματο
Κοιτώντας το MKI, δε δυσκολεύεσαι να καταλάβεις ότι πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που βρίσκεται στο κουρμπέτι εδώ και πάνω από 40 χρόνια – η βαρβατίλα όμως που αποπνέει, καθώς κάθεται εκεί, σαν ταυρί, με τα πολυεστερικά του φουσκώματα να ξεχωρίζουν σαν τους πήχεις του Ποπάι, δύσκολα θα ξεπεραστεί, ακόμα κι αν περάσουν άλλα 40 χρόνια. Και δεν είναι ότι απλά αποπνέει τη βαρβατίλα: η γενναία καρδιά του, με το δίλιτρο κινητήρα YB της Cosworth να έχει δεχθεί τροποποιήσεις που σχεδόν διπλασιάζουν την εργοστασιακή του δύναμη, εξασφαλίζει ότι το θηρίο αυτό δαγκώνει όσο δυνατά γαυγίζει, για να μην πω και περισσότερο. Εντάξει, έχουμε κατά καιρούς δει εφαρμογές με το συγκεκριμένο μοτέρ με αρκετά περισσότερα άλογα, αλλά όπως έχουμε πει και αρκετές φορές στο παρελθόν, το θέμα δεν είναι να έχεις μεγάλη ισχύ μόνο στη θεωρία, αλλά και στην πράξη. Και στους αγώνες δε μπορείς να πεις στους ανταγωνιστές σου, «είχε πρόβλημα η τρόμπα/ έκαψα φλάντζα/ θα βάλω 100άρα και την επόμενη φορά θα σας…» και τέτοια κουφά: άμα μείνεις, έμεινες - και βλέπεις τους υπόλοιπους να σε προσπερνούν πηδώντας και παντιλικώνοντας. Άρα από τη μια το εργαλείο πρέπει να δουλεύει συνεχώς και σταθερά και από την άλλη τα 380 άλογα που αποδίδει, εξυπηρετούν μια χαρά τις ανάγκες που έχει ένα σασί βάρους περίπου 900 κιλών για αγώνες – και όχι μόνο. Μιλάμε για αναλογία ισχύος/βάρους κοντά στο 0,42, ήτοι μισό άλογο δύναμης για κάθε κιλό αυτοκινήτου!

Ικανό
Βέβαια το καλό μοτέρ δεν αρκεί για να διαπρέψεις. Το στήσιμο είναι εξαιρετικά σημαντικός παράγοντας και το Escort είναι αρκετά προσεγμένο και σε αυτό το επίπεδο. Η ανάρτηση είναι δουλεμένη αρκετά από την Tountas Garage, η οποία έχει άλλωστε επιληφθεί και όλο το υπόλοιπο αυτοκίνητο, ενώ στη μετάδοση έχει γίνει επίσης αρκετά σοβαρή δουλειά, ώστε να αντέχει τις καταπονήσεις του συνεχούς σπιναρίσματος των τροχών.
Από την άλλη, τα φρένα είναι ένας παράγοντας που κανένα βελτιωμένο αυτοκίνητο δε μπορεί να παραβλέπει, και ιδιαίτερα όταν μιλάμε για τέτοια επίπεδα δύναμης και απόδοσης. Με το εργοστασιακό σύστημα δεν κάνεις τίποτα ουσιαστικό. Tuning κι εδώ λοιπόν, με νέο σετ φρένων για τον εμπρός και πίσω άξονα, αλλά και με το υδραυλικό χειρόφρενο να είναι εκ των ουκ άνευ, προσφέροντας άμεσο ξεκόλλημα των πίσω τροχών, όταν ο οδηγός του επιλέγει τη συγκεκριμένη τεχνική για να το κάνει.
Τέλος, ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο δε γίνεται να έχει ταπετσαρίες, ραδιόφωνα και άλλα τέτοια κουλά: το cockpit λοιπόν του Escort έχει γδυθεί κανονικά και πλέον περιλαμβάνει μόνο ό,τι χρειάζεται για να γίνεται πιο εύκολη και πρακτική η ζωή του οδηγού του, με μπροστάρη βέβαια το roll cage, που βέβαια κυριολεκτικά αφορά τη ζωή του οδηγού στην περίπτωση της κακιάς στιγμής.
Μια απλή περιγραφή των εξαρτημάτων που φοράει το συγκεκριμένο Escort σίγουρα δεν αρκεί για να σου μεταφέρει την ουσία που κρύβεται πίσω του, ούτε την αίσθηση που μπορεί να προσφέρει στον οδηγό του – πόσο μάλλον την ιστορία που κουβαλάει στην πλάτη του. Από την άλλη, μάλλον ποτέ δεν θα βρεθεί η ευκαιρία να καθίσεις πίσω από το τιμόνι του, να προσπαθήσεις να το δαμάσεις και να πάρεις μια ιδέα για το τι παίζει με αυτό στην πραγματικότητα. Πάντως, είτε λατρεύεις τα κλασικά αυτοκίνητα, είτε τα απαξιώνεις, είτε βρίσκεσαι κάπου στη μέση, το δεδομένο είναι ότι πολύ δύσκολα μπορείς να το αμφισβητήσεις, αλλά και να το ανταγωνιστείς, αν το πετύχεις πουθενά. Εκτός κι αν έχεις κάτω από το δικό σου καπό πολλά, πάρα πολλά άλογα, κι ένα ζευγάρι τρελά χέρια…

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Ο δίλιτρος Cosworth ΥΒ θεωρείται –και είναι- από τους κορυφαίους και πιο ιστορικούς κινητήρες στο χώρο της βελτίωσης. Στην περίπτωσή μας, πάνω στο χειροποίητο χταπόδι του (όπως είναι και όλη η υπόλοιπη εξάτμιση) έχει φορεθεί μια τουρμπίνα Garrett GT30, η οποία δουλεύει με πλήρωση υπερπλήρωσης 1,4 bar και συνεργάζεται άψογα με μια εξωτερική wastegate της Tial, με μια σκάστρα της Bailey και με ένα intercooler από RS500, που κρατά τη θερμοκρασία του κυκλώματος υπό έλεγχο. Στην κεφαλή έχουμε την απαιτούμενη ροϊκή εξέλιξη, νέα φλάντζα Cometic, που διατηρεί ωστόσο τη σχέση συμπίεσης στο 8:1, ενώ μπιέλες και πιστόνια, αν δεν είχαν γίνει σφυρήλατα, θα είχαν παραδώσει πνεύμα άπειρες φορές μέχρι τώρα. Οι εκκεντροφόροι BD14 είναι από τις δημοφιλέστερες λύσεις για το συγκεκριμένο μοτέρ και επιλέγησαν κι εδώ - και το μοτέρ έχει δεθεί όλο με βίδες ARP. Για καλύτερη τροφοδοσία και συνεχή παροχή καυσίμου έχουμε μια αντλία 044 της Bosch, που τραβάει καύσιμο από ένα ντεπόζιτο GRP4.
Τα προαναφερόμενα, μέσω προγραμματισμού από την Papas Dynograph, βοηθούν τον ύψιλον βήτα να αποδίδει περίπου 380 άλογα στις περίπου 7.000 rpm και περίπου 38 kgm ροπής στις περίπου 6.800 rpm. Highway to hell λέμε!

ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Με το κιβώτιο τύπου dog πέντε σχέσεων της Quaife οι αλλαγές ταχυτήτων γίνονται γρήγορα και αποτελεσματικά – σημαντικός παράγοντας αν δε θες να μείνεις από ροπή πάνω στη στροφή. Εξίσου σημαντική προσθήκη είναι το διαφορικό Atlas με ένα μπλοκέ της Quaife, ενώ σε επίπεδο συμπλέκτη έχουμε μια custom, μονόδισκη κατασκευή κατασκευασμένη από αλουμίνιο.

ΦΡΕΝΑ
Το σύστημα πέδησης είναι υπόθεση της Brembo: στο εμπρός μέρος έχουμε τετραπίστονες δαγκάνες με δίσκους διαμέτρου 260mm, ενώ στο πίσω οι δαγκάνες είναι διπίστονες και οι δίσκοι μικρότεροι, στα 220mm. Σημαντική προσθήκη αποτελεί το υδραυλικό χειρόφρενο της Wilwood, ενώ πρέπει να σημειώσουμε ότι το σύστημα διαθέτει ξεχωριστές αντλίες για το εμπρός και πίσω μέρος.

ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Το σασί έχει ραφτεί για μεγαλύτερη ακαμψία και για αμορτισέρ έχουν επιλεγεί coilovers της Gaz. Στον εμπρός άξονα έχουμε τριγωνικά ψαλίδια, ενώ στον πίσω έχουμε την κλασική λύση για το μοντέλο, με 4 link. Τα σινεμπλόκ έχουν αντικατασταθεί από μπίλιες, ενώ επιπλέον ενίσχυση προσφέρουν οι μπάρες που ενώνουν τους εμπρός και πίσω θόλους.

ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ
Ο custom πίνακας οργάνων της Tountas είναι περιεκτικότατος: περιλαμβάνει στροφόμετρο, μπαρόμετρο, πίεση και θερμοκρασία λαδιού, θερμοκρασία νερού, πυρόμετρο και πίεση βενζίνης – όλα της GReddy. Από την καμπίνα έχουν αφαιρεθεί όλα τα περιττά για χάρη της μείωσης του βάρους, ενώ έχει τοποθετηθεί roll cage, τόσο για ασφάλεια, όσο και για ακαμψία. Τιμόνι, λεβιές ταχυτήτων, bucket καθίσματα και ζώνες τεσσάρων σημείων ανήκουν στη γκάμα της Sparco, όπως κι ο πυροσβεστήρας. Ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες το start button, αλλά και ο διακόπτης, μέσω του οποίου ψεκάζεται νερό στο intercooler.


Τεχνικά χαρακτηριστικά
ΙΣΧΥΣ & ΡΟΠΗ ΒΕΛΤΙΩΜΕΝΟΥ
380 PS / 38 kgm

ΙΣΧΥΣ & ΡΟΠΗ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΟΥ
204 PS / 28,2 kgm

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
1.993cc, 4κύλινδρος, 16βάλβιδος, ροϊκή εξέλιξη κεφαλής, φλάντζα Cometic, σφυρήλατα πιστόνια και μπιέλες, εκκεντροφόροι BD14, βίδες ARP, τουρμπίνα Garrett GT30, χειροποίητη εξάτμιση, intercooler RS500, εξωτερική wastegate Tial, σκάστρα Bailey, αντλία καυσίμου Bosch 044, ντεπόζιτο Grp4, ECU by Papas Dynograph

ΣΥΣΤΗΜΑ ΜΕΤΑΔΟΣΗΣ
Κιβώτιο Quaife τύπου dog πέντε ταχυτήτων, διαφορικό Atlas με μπλοκέ Quaife, custom συμπλέκτης αλουμινίου

ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Coilovers Gaz, ραμμένο σασί, τρίγωνα ψαλίδια εμπρός, 4link πίσω, σινεμπλόκ μπίλιες, roll cage, μπάρες θόλων εμπρός και πίσω

ΦΡΕΝΑ
Brembo τετραπίστονα εμπρός με δίσκους 260mm και διπίστονα πίσω με δίσκους 220mm, ξεχωριστές τρόμπες, υδραυλικό χειρόφρενο Wilwood,

ΤΡΟΧΟΙ, ΕΛΑΣΤΙΚΑ
Ζάντες Braid 15 ιντσών με ελαστικά Avon διαστάσεων 195/50

EXTERIOR
Πολυεστερικά φουσκώματα

INTERIOR
Custom ταμπλό με στροφόμετρο, μπαρόμετρο, πίεση και θερμοκρασία λαδιού, θερμοκρασία νερού, πυρόμετρο, πίεση βενζίνης της GReddy, shift light, bucket με ζώνες τεσσάρων σημείων Sparco, τιμόνι Sparco, start button, πυροσβεστήρας Sparco

ICE
Μονάδα αναπαραγωγής: Cosworth YB, ενισχυτής: χειροποίητη εξάτμιση, special effects: Tial

Powered By
Tountas Garage
Ιωάννου Βρεττού 16, Αχαρναί
Τηλ.: 210 2404910
www.tountasgarage.com/