Το Λεξικό της Βελτίωσης Part II

Η ζωή μας στο αυτοκίνητο είναι γεμάτο ορολογίες με δύσκολες έννοιες για πολλούς από εμάς. Τελικά ποιος είναι ο αισθητήρας στροφάλου και τι ακριβώς κάνει? Η «Έβγα» έχει σχέση με τα παγωτά??

Την προηγούμενη φορά ξεκινήσαμε με τους Λατινικούς χαρακτήρες και τώρα συνεχίζουμε με Ελληνικά λήμματα.

Ελληνικοί χαρακτήρες Α-Κ

Αερανάρτηση: Τύπος ανάρτησης που συναντάται σε πούλμαν. Επίσης το σύστημα με το οποίο το αυτοκίνητο σου μπορεί να γίνει lowrider ή να χορεύει με τις εντολές που δίνεις από τηλεκοντρόλ.

Αισθητήρας Λάμδα: Αισθητήρας στην εξάτμιση που μετράει την αναλογία αέρα-καυσίμου στα καυσαέρια και στέλνει σήμα στον εγκέφαλο για να αλλάξει την καύση.

Αισθητήρας Στροφάλου: Αισθητήρας που διαβάζει τη γωνία περιστροφής του στροφάλου και στέλνει σήμα στον εγκέφαλο ο οποίος ρυθμίζει την ανάφλεξη.

Άκαφτη: Καύσιμο μείγμα που δεν καίγεται στο θάλαμο καύσης και βγαίνει άκαφτο από την εξάτμιση.

Ανακλινόμενο: Κάθισμα μπάκετ που η πλάτη πέφτει σαν συμβατική.

Ανατίναξη: Όταν ένα μοτέρ σπάει με θεαματικό τρόπο.

Ανάφλεξη: Σύστημα που αναφλέγει το καύσιμο μείγμα στο θάλαμο καύσης.

Άνοιγμα: Η διαδικασία του να κάνεις ένα πατήσεις το γκάζι σε μια ευθεία, σε κόντρα ή όχι.

Αντιστρεπτική: Ράβδος που ενώνει τους τροχούς ενός άξονα. Δουλειά της είναι να περιορίζει τις κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές.

Απλώστρα: Μεγάλη αεροτομή, όχι απαραίτητα κακόγουστη αλλά συνήθως έτσι συμβαίνει.

Βαλβίδα Κινητήρα: Η πόρτα του αυλού του καπακιού. Όταν κλείσει και ασφαλίσει πάνω στην έδρα σφραγίζει το θάλαμο καύσης και έτσι γίνεται η συμπίεση του μείγματος. Μπορεί να καρφώσουν πάνω στα πιστόνια και να κάνουν μεγάλη ζημιά.

Βολάν: Εκεί καταλήγει ο στρόφαλος και πάνω του πατάει ο δίσκος του συμπλέκτη. Είναι ένας αποθηκευτής ενέργειας.

Βούτα: Το πιο γνωστό σημείο για κόντρες στην Ελλάδα. Εκκίνηση από το φανάρι Βουλιαγμένης και Αλίμου. Τερματισμός στη γέφυρα. Ο δρόμος κατηφορίζει σχηματίζοντας μια "βούτα".

Βρόμικο: Το γνωστό σε όλους σάντουιτς, απαραίτητου μετά πό μια νύχτα στα στέκια. Δεν είναι απαραίτητο πως το πιο βρόμικο είναι και το γευστικότερο, αν και καμιά φορά συμβαίνει.

Γαργάλημα: Μια μικρή βελτιωσούλα στον κινητήρα. Μπορεί να είναι και μεγαλύτερη.

Γενικός Διακόπτης: Διακόπτης που κλείνει την παροχή ρεύματος σε όλα τα συστήματα του αυτοκινήτου.

Γίναμε: Η τελευταία κουβέντα που λες πριν το τρακάρισμα.

Διαδρομή: Η απόσταση πάνω κάτω που διανύει ένα έμβολο. Μαζί με τη διάμετρο καθορίζουν τον κυβισμό του κινητήρα.

Διάμετρος: Η διάμετρος των κυλίνδρων του κινητήρα. Καθορίζει κατά ένα ποσοστό των κυβισμό.

Διάφραγμα Κάρτερ: Εμπόδιο στο κάρτερ το οποίο δεν αφήνει το λάδι να κινείται πέρα δώθε στο κάρτερ όταν στρίβεις με πολλά. Με αυτόν τον τρόπο η αντλία λαδιού έχει πάντα παροχή ελαίου.

Δικαστήριο: Ο δρόμος, συνήθως ευθεία,. Όπου δύο οδηγοί λύνουν τις διαφορές τους. Πχ. Το Δικαστήριο της Κρυφής.

Δίχως Αύριο: Οδηγώ με τρόπο σαν να μην ανατείλει ο ήλιος αύριο.

Δοχείο αναθυμιάσεων: Ένας τρόπος για να είναι καθαρός ο κινητήρας σου. Οι κινητήρες έχουν εξόδους αναθυμιάσεων λαδιού οι οποίες οδηγούνται στην εισαγωγή. Συνήθως αυτά τα συστήματα καταργούνται όταν αλλάζεις το σύστημα εισαγωγής και μπαίνει το γνωστό φίλτρο αναθυμιάσεων. Ένα δοχείο στο οποίο μαζεύονται οι αναθυμιάσεις είναι πιο μπάνικο και πιο καθαρό.

Δυναμό: Σύστημα που μετατρέπει την κινητική ενέργεια του κινητήρα σε ηλεκτρική. Παίρνει κίνηση από ιμάντα και η δουλειά του είναι να φορτίζει τη μπαταρία και να δίνει ρεύμα σε όλα ηλεκτρικά συστήματα του αυτοκινήτου.

Δυναμόμετρο: Μηχάνημα που μετράει την ισχύ και τη ροπή ενός κινητήρα.

Έβγα: Το γαλακτοπωλείο της γειτονιάς. Επίσης όταν βγεις από το δρόμο.

Εκκεντροφόρος: Εξάρτημα του κινητήρα που ανοιγοκλείνει τις βαλβίδες. Η αλλαγή του είναι ο καλύτερος τρόπος βελτίωσης ενός ατμοσφαιρικού κινητήρα.

Ελατήριο: Τρία είναι τα ελατήρια σε ένα αυτοκίνητο. Τα ελατήρια της ανάρτησης πάνω στα οποία στηρίζεται το αυτοκίνητο, τα ελατήρια των βαλβίδων που τις κλείνουν για να σφραγίσει ο θάλαμος καύσης και τα ελατήρια των πιστονιών. Αυτά δεν μοιάζουν με κανονικά ελατήρια, είναι δάκτυλοι γύρω από το πιστόνι που στεγανοποιούν το θάλαμο καύσης ανάμεσα στο πιστόνι και τον κύλινδρο.

Ελεύθερη Εξάτμιση: Μια εξάτμιση με καζανάκια χωρίς διαφράγματα ή χωρίς καθόλου καζανάκια. Ήχος καύλα, σίγουρη κλήση και από αποτέλεσμα? Εξαρτάται.

Εναλλάκτης λαδιού-νερού: Ψυγείο λαδιού που ψύγει το λάδι με το ψυκτικό υγρό του συστήματος ψύξης. Υπάρχει στα περισσότερα Rallye.

Ενισχυτικό: Χημικό που αυξάνει τον αριθμό των οκτανίων στην βενζίνη.

Εξωτερικό Wastegate: Βλ. Wastegate. Το εξωτερικό wastegate είναι ανεξάρτητο από την τουρμπίνα και έχει καλύτερη ροή. Κάνει απίστευτο ήχο!

Ερπετό: Το πολύ χαμηλωμένο αυτοκίνητο.

Ευθειάκιας: Αυτός που τρέχει μόνο σε ευθεία.

Ζανφόρ: Βλ. Αντιστρεπτική

Ζουμί: Βλ. ενισχυτικό. Επίσης μπορεί να είναι το νίτρο ή οποιοδήποτε χημικό σε υγρή μορφή που αυξάνει την απόδοση.

Ζύγισμα: Διαδικασία κατά την οποία τα κινούμενα μέρη του κινητήρα (στρόφαλος, μπιέλες) ελαφρώνουν και ζυγοσταθμίζονται έτσι ώστε να έχουν περισσότερη αξιοπιστία στα υψηλά στροφαρίσματα.

Θάλαμος καύσης: Ο θόλος που υπάρχει σε κάθε κυλινδροκεφαλή μέσα στον οποίο γίνεται η καύση του καύσιμου μείγματος.

Κάγκουρας: Τύπος που έχει κακόγουστα βελτιωμένο αυτοκίνητο και κινείται με πολύ φασαρία και καθόλου ουσία.

Καθρέφτες M3: Η Μ3 Ε36 κυκλοφόρησε με τους γνωστούς δίμπρατσους καθρέφτες. Έγιναν μόδα.

Κάμπερ: Η κλίση των τροχών κατά των κάθετο άξονα τους. Όταν το πάνω μέρος των τροχών είναι προς τα μέσα λέμε πως ο τροχός έχει αρνητικό κάμπερ.

Καρέ: Η διάσταση που καθορίζει τι ζάντες μπαίνουν στο αυτοκίνητο σου. Έχει να κάνει με την απόσταση των μπουλονιών μεταξύ τους.

Καρμπιρατέρ: Παλιό σύστημα έγκχυσης βενζίνης. Αντικαταστάθηκε από το injection. Αν και η οικονομία καυσίμου και η αξιοπιστία δεν είναι συνυφασμένες με το καρμπιρατέρ, τα μεγάλα διπλά καρμπιρατέρ είχαν πολύ καλή απόδοση.

Καρότσα: Το σασί του αυτοκινήτου (Έκφραση) Το πάω καρότσα: Στρίβω τόσο γρήγορα που εκμεταλλεύομαι τις δυνατότητες του σασί. Επίσης μονάδα μέτρησης αποτελέσματος κόντρα ίση με το μήκος του αυτοκινήτου.

Καρφωτές: Οι αλλαγές που γίνονται τόσο γρήγορα που το σασμάν κάνει θόρυβο σαν ασυγχρόνιστο.

Καρφωτό: Το σασμάν χωρίς συνχρονιζέ. Το βρίσκεις σε αγωνιστικά αυτοκίνητα αλλά και σε Steyer.

Κάστερ: Η γωνία στην ανάρτηση κατά την οποία ο τροχός κάθεται πιο μπροστά από τη βάση του αμορτισέρ.

Καταλύτης: Μέρος του συστήματος εξάτμισης όπου πολύτιμα μέταλλα αντιδρούν με τα καυσαέρια χαμηλώνοντας τους ρύπους. Καρκινογόνο όταν παλιώσει ή όταν αφαιρεθεί.

Κατανεμητής: Σύστημα που ρυθμίζει την πίεση που ασκείται στα πίσω φρένα. Συνήθως διαβάζει το ύψος του πίσω μέρους και με αυτόν τον τρόπο καταλαβαίνει αν το αυτοκίνητο είναι φορτωμένο ή μπρουμουτίζει. Μπορεί να μπει και εξωτερικός που ρυθμίζεται από τον οδηγό. Έχουν γίνει πολλά τρακαρίσματα σε αυτοκίνητα που χαμήλωσαν και ο κατανεμητής δεν ρυθμίστηκε όπως έπρεπε με αποτέλεσμα να μπλοκάρουν τα πίσω φρένα.

Κατράμι: Το τίγκα σκούρο φυμέ.

Κοκκοράκι: Εξάρτημα ανάμεσα στον εκκεντροφόρο και τη βαλβίδα.
Κολόνα: Αυτό που δεν θέλεις να χτυπήσεις αν χάσεις τον έλεγχο. Επίσης μονάδα μέτρησης αποτελέσματος κόντραςπου περιγράφει την απόσταση που έχουν μεταξύ τους δυο κολόνες. Πχ. Το Μ3 έριξε μια κολόνα στο Type R.

Κομμάτια: Οδηγώ πολύ γρήγορα. Μα πολύ γρήγορα.

Κουλός: Αυτός που δεν ξέρει να οδηγεί.

Κούτσουρο: Το πολύ σκληρό αυτοκίνητο. Κοπανάει.

Κρυογένεση: Διαδικασία κατά την οποία μεταλλικά εξαρτήματα παγώνουν τόσο βαθειά που δυναμώνουν οι μοριακοί δεσμοί τους με αποτέλεσμα να γίνονται πιο ανθεκτικά.

Κρυφή: Ευθεία στο κωπηλατοδρόμιο για σοβαρές κόντρες.

Κυλινδροκεφαλή: Το καπάκι του κινητήρα. Σφραγίζει το μπλοκ και περιέχει τους εκκεντροφόρους και τις βαλβίδες. Η τροφοδοσία του κινητήρα γίνεται με αυλούς που υπάρχουν στην κυλινδροκεφαλή. Η βελτίωση της είναι πάντα σημαντική υπόθεση.

Κύλινδρος: Οι μεγάλες τρύπες στο μπλοκ μέσα στις οποίες κινούνται τα πιστόνια.

Κωλάδικο: Το περιπολικό της αστυνομίας.