Test: Toyota Starlet EP70 GT4

Η ιαπωνική αξιοπιστία συναντά την «τρέλα» και το μεράκι, στοιχεία αμιγώς ελληνικά και το αποτέλεσμα είναι παγκόσμιας κλάσης. Κάτι που αποδεικνύει με τον πιο πειστικό τρόπο το Toyota Starlet EP 70 GT4, που μπορεί να μην το δείχνει, είναι όμως δύναμη.

Όταν οι Ιάπωνες σχεδίαζαν στις αρχές της δεκαετίας του ’80 το Toyota Starlet, είχαν στο μυαλό τους ένα μικρό αυτοκίνητο πόλης με κινητήρες 1.000 και 1.300 cc. Όμως 30 χρόνια ύστερα από το λανσάρισμά του, η αξιοπιστία και η ανθεκτικότητα του πλαισίου, έκαναν το Toyota Starlet EP70 κραταιά επιλογή στα χέρια «τρελαμένων επιστημόνων», όπως ο Σωτήρης, που θέλησαν να ανακαλύψουν το όριο, τόσο το δικό τους όσο και του αυτοκινήτου. Και η αλήθεια είναι πως η επιλογή του, σε κάνει να αναρωτιέσαι για το πόσο μακριά μπορεί να φτάσει η εξέλιξη ενός Starlet EP70.

Η πραγματικότητα όμως ξεπερνά τη φαντασία και ο Σωτήρης βάλθηκε να μας το αποδείξει. Αποφάσισε λοιπόν να πειραματιστεί ακόμη και με το πάτημα του Starlet, χαρίζοντάς του πέρα από την ισχύ και κίνηση στον πίσω άξονα. Έτσι έκανε δυνατό αυτό που μπορεί κάποιους να φαντάζει αδύνατο και αν αποκρυπτογραφήσεις το DNA αυτού του τέρατος θα βρεις γονίδια από Celica GT4, Corolla E111 και MR2.

Εν αρχή ην ο ίππος…
Κάθε φορά που ξεκινάς μία βελτίωση ή που βλέπεις ένα αυτοκίνητο βελτιωμένο, το πρώτο που έχεις στο νου σου είναι η ιπποδύναμη. Όχι, όχι, όχι! Κάτω από το μαύρο καπό του, το Starletάκι δεν έχει κάποιο από τα μοτέρ των μαμά-εκδόσεων, αλλά το 3SGTE με τα 1.998 κυβικά. Το μοτέρ δηλαδή που συναντά κάποιος αν ανοίξει το καπό μιας Toyota Celica GT4 ή εξαιρετικά σπάνια για τη χώρα μας, ενός Toyota Caldina -πολυμορφικό το οποίο κυκλοφόρησε στην αγορά των ΗΠΑ.

Το τελευταίο ήταν και το μοντέλο το οποίο χρησιμοποίησε ο Σωτήρης ως δωρητή οργάνων για τη μεταμόσχευση καρδιάς. Το συγκεκριμένο μοτέρ όταν και τοποθετήθηκε για πρώτη φορά στη Celica GT4 (ST165) απέδιδε 185 PS, για να φτάσει στα καλά του και έπειτα από χρόνια εργοστασιακής εξέλιξης στα 260 (σε Toyota Caldina GT4), με δυνατότητα για πολλά παραπάνω φυσικά.

Πλέον στην περίπτωση του Toyota Starlet EP70 GT4 αποδίδει 464 PS στις 7.050 rpm και 49.0 kgm ροπής στις 5.900 rpm στον τροχό. Για να γίνει αυτό, ο Σωτήρης είχε έναν πολύτιμο σύμμαχο, εκτός από την τεχνογνωσία του. Tην DP Engine Parts. Μία εταιρεία αμιγώς ελληνική, η οποία σχεδίασε και κατασκεύασε κατόπιν παραγγελίας και ειδικά για την περίσταση μπιέλες, πιστόνια και μπουζόνια που θα αντέχουν στην πίεση… Επιπλέον έχει τοποθετηθεί φλάντζα της TRD και οι ελαφρώς πιο άγριοι εκκεντροφόροι ανήκουν στην CAT.

Το μοτέρ συνοδεύεται από μια τουρμπίνα Garret GTX3582R που δουλεύει στα 2,0 bar, ενώ ο αέρας που στριμώχνεται στα σωθικά του 3SGTE ψύχεται από ένα χειροποίητο intercooler. Η εισαγωγή αέρα είναι χειροποίητη και βγαίνει πλάγια και ψηλά στο φτερό, ενώ το χταπόδι είναι χειροποίητο από την Power Up, όπως και η εξάτμιση. Για την τροφοδοσία καυσίμου έχουν χρησιμοποιηθεί δύο τρόμπες Bosch 044 και τέσσερα 1.200άρια μπεκ της Denso.

Το συντονισμό όλων, ως καλός μαέστρος, έχει αναλάβει ο άγραφος εγκέφαλος G4 της Link, ο οποίος προγραμματίστηκε υποδειγματικά από την Plex Tuning.

Παρόλα αυτά ο Σωτήρης δεν έχει γιατρέψει το μικρόβιό του και θέλει και άλλη δύναμη. Και σύντομα όπως μας υποσχέθηκε θα τη βρει…

Στα τέσσερα
Καλά όλα τα παραπάνω, αλλά πώς περνά όλη αυτή η δύναμη στο δρόμο, τίθεται το εύλογο ερώτημα. Ο Σωτήρης δεν είναι αλχημιστής, αλλά ρεαλιστής. Έτσι, σκέφτηκε και σοφά έπραξε να κάνει το Starletάκι τετρακίνητο για το απόλυτο βίδωμα στην άσφαλτο. Και πιο ασφαλής επιλογή ήταν, σύμφωνα με τον ίδιο, η χρήση μερών από Toyota Celica GT4 (ST 205). Μία λύση η οποία μάλιστα δεν θα του έτρωγε και πολύ χρόνο για να λύσει τη σπαζοκεφαλιά που λέγεται τετρακίνηση σε Starlet EP70.

Το κιβώτιο έχει μεταφερθεί αυτούσιο από Celica GT4, ενώ συνοδεύεται από διπλόδισκο συμπλέκτη OS Giken με τον τσαμπουκά του να βγαίνει στο αριστερό πεντάλ. «Δεν μπορείς να τον ξεγελάσεις το συμπλέκτη», λέει ο Σωτήρης αφοπλιστικά.

Ο άξονα μετάδοσης φυσικά χρειάστηκε κόψε/ράψε προκειμένου να έρθει στα μέτρα του κοντύτερου μεταξονίου του Starlet (σε σχέση με αυτό του Celica GT4 πάντοτε). Όμως σε μία τέτοια μετατροπή, πίσω από κάθε λύση υποβόσκει ένα πρόβλημα. Βασικότερο όλων, το εργοστασιακό ρεζερβουάρ, το οποίο έπρεπε να αφαιρεθεί διότι εμπόδιζε τόσο τον άξονα μετάδοσης όσο και το διαφορικό πίσω, το οποίο προέρχεται και αυτό φυσικά από Celica GT4 και είναι τύπου Torsen. Τη λύση έδωσε η κατασκευή ενός χειροποίητου ντεπόζιτου 20 λίτρων, με την υποδοχή για την αντλία να είναι πλέον στο πορτμπαγκάζ του Starlet.

Στημένο
Φυσικά η τετρακίνηση δεν σημαίνει και το τέλος του κόσμου για το τέρας μας. Και αυτό διότι, προκειμένου να βελτιστοποιηθεί το κράτημα και να διασφαλιστεί η κατά το δυνατόν προβλέψιμη οδηγική συμπεριφορά, χρειάζεται και το ανάλογο στήσιμο.

Η ανάρτηση του τέρατος αποτελείται από γόνατα McPherson εμπρός αλλά και πίσω, επιλογή που αποτελούσε ουσιαστικά μονόδρομο λόγω χωροταξικών προβλημάτων. Και τα τέσσερα γόνατα προέρχονται από την Corola E111, τα ψαλίδια και οι μπάρες ψαλιδιών είναι custom από την Stroked-Up (το μαγαζί του Σωτήρη, ντε) ενώ τα αμορτισέρ είναι XYZ, ρυθμιζόμενα σε ύψος, συμπίεση και επαναφορά. Από εκεί και πέρα για το δέσιμο του πλαισίου, φροντίζουν οι επίσης custom δημιουργίες από Stroke-Up που περιλαμβάνουν χωροδικτύωμα εμπρός και μπάρες θόλων. Φυσικά υπάρχουν και βάσεις κινητήρα και διαφορικού, επίσης custom από Stroked-Up.

Όσον αφορά το σύστημα διεύθυνσης του Starlet EP70 GT4, αυτό αποτελείται από κρεμαγέρα προέλευσης Toyota Corolla E111 και ηλεκτροϋδραυλική τρόμπα από MR2. Η ύπαρξη της τελευταίας κρίθηκε απαραίτητη, καθώς χρειαζόταν ένα γρήγορο και πιο άμεσο τιμόνι, προκειμένου να μπορεί ο οδηγός να διορθώσει ακαριαία την όποια άτσαλη αντίδραση του αυτοκινήτου υπό πλήρη επιτάχυνση και όχι μόνο.

Για τα φρένα ο Σωτήρης ακολούθησε την πεπατημένη. Και εκεί ψήφισε Celica GT4 ST205, διπίστονα εμπρός και αντικριστά πίσω.

Τεϊοποιείο…
Ο Σωτήρης έχει καταφέρει να δημιουργήσει ένα πραγματικό τέρας επιδόσεων που κερνάει τσαγάκια, αβέρτα. Πραγματικό τεϊοποιείο! Και μπορεί όταν το δεις, να μην ψυλλιαστείς από το αυξημένο κατά μόλις 2,5 mm μετατρόχιο εμπρός/πίσω και το όχι ιδιαίτερο χαμήλωμα που έχει φάει το Starlet. Όταν όμως ανοίξεις μαζί του, ειδικά από στάση, τότε ξέχνα το! Το να πω πως σκάβει, ξεμπαζώνει, σπέρνει, σκίζει και άλλα τέτοια τετριμμένα δεν απεικονίζει την πραγματικότητα. Για αυτό θα περιοριστώ στην αναφορά των αριθμών που λένε πάντοτε την αλήθεια. Για να σου δώσω να καταλάβεις, σύμφωνα με τις επίσημες μετρήσεις Dragster, το Starletάκι μας ολοκληρώνει το 400άρι σε 10,8” με ταχύτητα εξόδου 221 km/h, ενώ ο Σωτήρης διατείνεται πως στη σαπουνάδα της εκκίνησης του γλίστρησαν κάπου στα 0,3”. Θες και άλλα; 0-100km/h σε λιγότερο από 3,0” (2,9” γα την ακρίβεια) και τελική ταχύτητα 262 km/h. Επιδόσεις σούπερκαρ δηλαδή. Υπάρχουν και video στο youtube. Ψάξου και θα καταλάβεις πολύ καλά για το τι είναι ικανό να κάνει αυτό το μικρό θαύμα.

Και η μαγκιά της μετατροπής είναι πως, με εξαίρεση το μικρό ρεζερβουάρ και το σχετικά βαρύ συμπλέκτη, αυτό το Starlet μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για τα ψώνια του σουπερμάρκετ. Τώρα άμα τα γάλατα γίνουν τυρί από το κούνημα σε καμιά κόντρα, το πρόβλημα δεν είναι δικό μας.

Η μετατροπή κόστισε στον Stroked-Up Σωτήρη €18.000 και φουλ προσωπική εργασία για συνολικά δύο εβδομάδες, καθώς ο άνθρωπος ξέρει πολύ καλά τι κάνει. Εμείς του ευχόμαστε ακόμη περισσότερη δύναμη, όπως ο ίδιος επιθυμεί, και ακόμη καλύτερους χρόνους.

Τεχνικά χαρακτηριστικά: Toyota Starlet EP70 GT4
Κινητήρας
: 1.998 cc, 4κύλινδρος τοποθετημένος εμπρός εγκάρσια, τροφοδοσία με ψεκασμό πολλαπλών σημείων, νέα μπεκ 1.200 Denso, τούρμπο GTX3582 Garrett και χειροποίητο intercooler, μπιέλες, πιστόνια, μπουζόνια DP, custom πολλαπλή εξαγωγής και ολόσωμη εξάτμιση Power up, εγκέφαλος Link G4 προγραμματισμός Plex Tuning, σκάστρα, φιλτροχοάνη
Ισχύς: 464 PS @ 7.000 κόφτης @ 8.800σ.α.λ.
Σύστημα μετάδοσης: 4κίνηση από Celica GT4 ST 205, χειροκίνητο κιβώτιο, διπλόδισκος συμπλέκτης OS Giken
Ανάρτηση: Γόνατα McPherson εμπρός/πίσω, XYZ αμορτισέρ πλήρως ρυθμιζόμενα
Φρένα: Εμπρός/πίσω Toyota Celica GT4 ST205
Ζάντες 16 ιντσών TSR
Λάστιχα Falken 205/50

Powered By: Stroked-Up
Ελαιώνων 14 Παλλήνη Τηλέφωνο 210 60 30 976 & 6944 901 518
www.stroked-up.gr
Μπορείτε να γίνεται φίλοι με το Σωτήρη και να επικοινωνήσετε μαζί του στο Facebook @ Sotiris Stroked-up