Προγραμματισμοί Εγκεφάλων TSI-FSI

Εικόνα burnout
Burn Out Team 22 Φεβ 2013

Νυστέρια, γάζες, EMS, OBD, CPU, λαβίδες, RAM και μπουκάλες οξυγόνου! Νοσοκόμες να τρέχουν δεξιά και αριστερά, κρατώντας στα χέρια τους EEPROM αντί για βαμβάκια και σύριγγες... Δεν είναι απλή υπόθεση, οι χειρουργικές επεμβάσεις και μάλιστα απαράμιλλης ακρίβειας, στους εγκεφάλους των αυτοκινήτων μας. Χρειάζεται γνώση, αίμα και εμπειρία...

Η πάροδος των χρόνων αλλά και η εξέλιξη της τεχνολογίας στον χώρο της βελτίωσης του αυτοκινήτου, μας δίνει την δυνατότητα να έχουμε στην διάθεση μας απεριόριστες βελτιώσεις και υπηρεσίες για το αυτοκίνητό μας. Μέσα σε αυτές είναι και ο επαναπρογραμματισμός του εγκεφάλου του αυτοκινήτου μας, αυξάνοντας έτσι την ιπποδύναμή του, χωρίς να επηρεάζεται η αξιοπιστία του. Πλέον και στην χώρα μας, βρισκόμαστε σε επίπεδο τέτοιο στο οποίο μπορούμε να επαναχαρτογραφήσουμε ECU εγγυημένα και με πολύ εντυπωσιακά, αλλά παράλληλα και γραμμικά αποτελέσματα.

 

Σε Ελληνική Μετάφραση?

Ας πούμε όμως κάποια βασικά τα οποία θα μας βοηθήσουν να καταλάβουμε όρους και λειτουργίες αυτού του ευαίσθητου τμήματος που λέγεται εγκέφαλος. Οι ηλεκτρονικές μονάδες που διαχειρίζονται την λειτουργία του κινητήρα ονομάζονται ECU (Engine Control Unit) ή ΕMS (Engine Management System). Το βασικό μέρος ενός εγκέφαλου αποτελείτε από έναν κεντρικό μικροεπεξεργαστή (CPU) συνήθως τεχνολογίας 32-bit που τρέχει στα 20ΜΗz, και από αναλογικά σήματα που προέρχονται από τους αισθητήρες του αυτοκινήτου, τα οποία δίνουν τα στοιχεία ώστε να εκτελεστούν οι αριθμητικοί υπολογισμοί σε συνδυασμό με πολύπλοκα αλγοριθμικά προγράμματα τα οποία υπάρχουν στην μνήμη. Η μνήμη χωρίζεται σε RAM, ROM και PROM. Η RAM αποθηκεύει προσωρινά τα δεδομένα εισόδου -από τους αισθητήρες- και εξόδου πριν αρχίσει το πρόγραμμα ελέγχου. Στην ROM έχουν αποθηκευθεί μόνιμα πληροφορίες ενώ η συγκεκριμένη μνήμη επικοινωνεί απευθείας με το πρόγραμμα ελέγχου. Η μνήμη PROM περιέχει σε μορφή αλγοριθμικού προγράμματος όλα τα κατασκευαστικά στοιχεία λειτουργίας του κινητήρα και στην ουσία αυτή είναι η μνήμη στην οποία βάζουμε “δάχτυλο” και επαναπρογραμματίζουμε. Επιπλέον υπάρχει και μία ακόμα μνήμη η ΚΑΜ η οποία αποτελεί ουσιαστικά παραλλαγή της RAM και σε αυτή η CPU μπορεί να διαβάσει και να αποθηκεύσει νέα δεδομένα λειτουργίας. Τα σήματα από τους αισθητήρες (που μετατρέπονται από αναλογικά σε ψηφιακά και τούμπλαλιν) η ECU τα χρειάζεται προκειμένου να ρυθμίσει με απόλυτη ακρίβεια την λειτουργία των συστημάτων ψεκασμού και ανάφλεξης. Όταν η ECU δίνει εντολή στο σύστημα ψεκασμού στην πράξη ορίζει την στιγμή που θα ενεργοποιηθεί η ηλεκτρομαγνητική βαλβίδα των μπέκ και την διάρκεια που θα μείνει ανοιχτή, ρυθμίζοντας έτσι την ποσότητα του μίγματος στον θάλαμο καύσης. Όσον αφορά στο σύστημα ανάφλεξης η ECU ρυθμίζει την στιγμή της ανάφλεξης του μπουζί καθώς και την προπορεία ανάφλεξης (αβάνς).

 

Επέμβαση

Ουσιαστικά λοιπόν, η επέμβαση γίνετε στην μνήμη PROM του εγκεφάλου του αυτοκινήτου σου. Η προσθήκη, η αντικατάσταση ή το remaping μιας τέτοιας μνήμης αλλάζει τον προγραμματισμό του εγκέφαλου και κατ΄ επέκταση την χαρτογράφηση του κινητήρα (συστήματα ψεκασμού και ανάφλεξης). Στην νέα μνήμη του υπάρχουν διαφορετικοί αλγοριθμικοί πίνακες από αυτούς του κατασκευαστή αλλάζοντας τον τρόπο σκέψης του εγκεφάλου ο οποίος πλέον δίνει προτεραιότητα στην αύξηση της απόδοσης του κινητήρα. Πλέον στα νέα μοντέλα αυτοκινήτων, η τεχνολογία μας έφερε μπροστά στις μνήμες EEPROM που επαναπρογραμματίζονται, στις περισσότερες περιπτώσεις χωρίς να ανοίξει καν ο εγκέφαλος αφού γίνεται μέσω της θύρας EOBD, ενώ σε παλιότερα μοντέλα θα χρησιμοποιηθούν τακτικές BDM Programming. Οι αλλαγές μνήμης ήταν στην “μόδα” στην αρχή των ψεκασμών στη δεκαετία του 90. Αρχικά ήταν μνήμες EPROM κολλημένες και μετά ήταν τοποθετημένες σε βάση και η αλλαγή-αντιγραφή ήταν μια πολύ απλή διαδικασία.   

 

Macroevolution

Για να μπορέσουμε να μπούμε στο νόημα, ρίξαμε στο κρεβάτι του «πόνου» 4 αυτοκίνητα Group Vag, διαφορετικής τεχνολογικής γενιάς.   

Τα αυτοκίνητα που άλλαξαν...μυαλά ήταν ένα Scirocco TSi, ένα Golf GTi, ένα Golf GT και ένα Seat Leon 1.8VT. Καθένα από αυτά ήταν σε διαφορετικό στάδιο βελτίωσης, από εργοστασιακό ως σημαντικές αλλαγές στο κινητήρα. Ωστόσο και τα 4 αυτοκίνητα είναι με υπετροφοδότηση καυσαερίων (turbo).

Το ολοκαίνουργιο Scirocco φοράει έναν κινητήρα TSi ο οποίος αποτελεί επιλογή της Group Vag τα τελευταία χρόνια στα περισσότερα μοντέλα της. Στην ουσία η βάση για την κατασκευή του TSi αποτέλεσε ο ατμοσφαιρικός κινητήρας των 1.390cc ισχύος 90 αλόγων που τοποθετείται, μεταξύ άλλων, και στο Polo. Η εξέλιξη του με τεχνολογία που συνδυάζει την λειτουργία συστήματος κομπρέσορα και τούρμπο σε ένα κινητήρα που εμφανίστηκε για πρώτη φορά στο VW Golf GT με τους 170 ίππους και αργότερα στο VW Golf TSi με τους 140 ίππους. Στα Scirocco η απόδοση των κινητήρων βρίσκετε στα 160 άλογα και στο demo car των παιδιών ήταν ήδη τοποθετημένη μια χειροποίητη εισαγωγή αέρα με φίλτρο K&N και σύστημα εξάτμισης από το μεσαίο και πίσω. Ο επαναπρογραματισμός της ECU έγινε σειριακά μέσω της θύρας OBD. Τα αποτελέσματα των μετρήσεων έδειξαν 63 ολόκληρα άλογα και 5,5 kgm ροπής. Μια μετατροπή 1ου σταδίου που προσέφερε στον κινητήρα άλλη διάσταση ζωής διατηρώντας την ελαστικότητα του!

Το Gti 5ης γενιάς φορούσε ένα ελεύθερο φίλτρο και μια εξάτμιση cat-back. Ο προγραμματισμός του ήταν και σε αυτή την περίπτωση σειριακός μέσω θύρας OBD, ενώ για αυτό το μοντέλο υπάρχει και η δυνατότητα προγραμματισμού του με BDM. Το αποτέλεσμα είναι το ίδιο, απλώς αλλάζει ο τρόπος παρέμβασης κι αυτό για την διευκόλυνση και εξυπηρέτηση των πελατών. Με BDM Programming ο εγκέφαλος αφαιρείται κάνοντας εύκολη υπόθεση το reprogramming ακόμη και για κάποιους που μένουν αρκετά μακριά από την Αττική.

Το GTi αφότου τελείωσε με το πρόγραμμα δυνάμωσε, με αποτέλεσμα τα άλογα να φτάσουν τα 220 περίπου στους τροχούς, ενώ η ροπή ανέβηκε στα 30kgm. Τα νούμερα είναι ικανοποιητικά μιας και το αυτοκίνητο άλλαξε χαρακτήρα μόνο με το πρόγραμμα ουσιαστικά.

Το επόμενο αυτοκίνητο είναι επίσης Γερμανικό και επίσης Golf. Τα GT (όπως προείπαμε) φοράνε κινητήρες τεχνολογίας TSi με turbo και κομπρέσσορα και το συγκεκριμένο ήταν αυτό με τους 140 ίππους. Και σε αυτό ο προγραμματισμός έγινε μέσω θύρας OBD αλλά γίνεται και μέσω Boot Mode όπου πάλι το αποτέλεσμα είναι ίδιο απλά βγαίνει ο εγκέφαλος. Η αναμενόμενη ιπποδύναμη που έχουν τα GT με 140 ή 170 ίππους μετά την αλλαγή λογισμικού είναι έως 210 ίπποι. Το GT που αναβαθμίστηκε από την Auto Cleaner Accessories έφθασε τα 200 περίπου PS με +6kgm ροπής.

Στον επόμενο πάγκο βρίσκουμε ένα Seat Leon προηγούμενης γενιάς με τον γνωστό κινητήρα 1.8Τ 20VT. Το Leon ήρθε πιο βελτιωμένο με full εξάτμιση από μπροστά, κιτ εισαγωγής καθώς και μεγαλύτερη τουρμπίνα K03S. Εδώ η αναβάθμιση έγινε με αφαίρεση της μνήμης από την ECU. Στη συνέχεια γίνεται η ανάγνωσή της, επεξεργάζονται οι χάρτες του, γίνεται ο προγραμματισμός και επανατοποθετείται στην ECU. Εδώ το αποτέλεσμα ήταν 215PS στους τροχούς αγριεύοντας το λέοντα!

Η συγκεκριμένη εταιρία ειδικεύεται κυρίως σε Ευρωπαϊκά αυτοκίνητα με στόχο την maximum απόδοση και αξιοπιστία.

Αναβίωση

Ο χρόνος που πρέπει να μείνει ένα αυτοκίνητο ξαπλωμένο στο χειρουργείο, ώστε να γίνει η μεταμόσχευση στο software ποικίλει, αλλά συνήθως 2 με 3 ώρες αρκούν. Η τεχνολογία πλέον ανοίγει όλους τους δρόμους για να εξελίξουμε το αυτοκίνητο μας με απόλυτη αξιοπιστία και με γραμμικότητα απόδοσης, με εξειδικευμένους προγραμματιστές που η γνώση τους θα δώσει άλλη πνοή στο αυτοκίνητο μας.