350Z Tuning Guide

Εικόνα burnout
Burn Out Team 15 Μαρ 2013

Mπορεί ο αντικαταστάτης του να έχει ήδη κυκλοφορήσει, αλλά το Nissan 350Ζ εξακολουθεί να είναι από τα δημοφιλέστερα αυτοκίνητα στον χώρο της βελτίωσης. Εδώ σε ενημερώνουμε για το πώς να πάρεις περισσότερα από τον V6 VQ35DE ή το VQ35HR

Με ισχύ 280 ίππων, ιαπωνική αξιοπιστία, εξακύλινδρο μοτόρι και πίσω κίνηση από το εργοστάσιο, ποιος είναι αυτός που θεωρεί τα 350Ζ “λίγα”, ποιος να τον μαλώσω? Κανείς μάλλον, οπότε συνεχίζω. Από την άλλη, λίγη δύναμη παραπάνω δεν έβλαψε ποτέ κανέναν και από τη στιγμή που το εργαλείο ζυγίζει σχεδόν 1.500 κιλά, καταλαβαίνεις ότι η βελτίωση του κινητήρα τού πάει κουτί!

Η Nissan έχει παράδοση στους εξακύλινδρους κινητήρες και με το 350Ζ (Fairlady το λένε στην Ιαπωνία) το 2003 την συνέχισε με επιτυχία - το αυτοκίνητο φτάνει τα 250 km/h περίπου με το εξάρι του, χειροκίνητο κιβώτιο.

Ο εργοστασιακός 3,5λιτρος, 24βάλβιδος, V6 κινητήρας VQ35DE με τους δυο εκκεντροφόρους επί κεφαλής περιλαμβάνει σύστημα μεταβλητού χρονισμού βαλβίδων και εξοπλίζεται με σφυρήλατες, ατσάλινες μπιέλες και πιστόνια με επικάλυψη μολυβένιου, ενώ η συμπίεσή του είναι σχετικά υψηλή για εργοστασιακό μοντέλο (στα 10,3:1). Τα ιαπωνικά μοντέλα έχουν κάποιες διαφορές με τα ευρωπαϊκά, κυρίως στην εξάτμιση, το εσωτερικό και την ECU, ενώ και η ιπποδύναμη των ιαπωνικών μοντέλων λέγεται πως είναι μεγαλύτερη κατά 10 άλογα.

Κατά τη διάρκεια ζωής του μοντέλου ωστόσο έχουν γίνει κάποιες τροποποιήσεις, συμπεριλαμβανομένης της έκδοσης GT4 του 2005, που είχε τροποποιημένα πιστόνια και προφίλ εκκεντροφόρων, με αποτέλεσμα να φτάνει τα 296 άλογα. Το ιαπωνικό S-Tune GT είχε όλα τα παραπάνω, συν ενισχυμένους πίρους στις μπιέλες, ανθρακονημάτινη εισαγωγή αέρα, νέους εκκεντροφόρους και ελαφρωμένο σφόνδυλο, με την ισχύ να σκαρφαλώνει στα 320 άλογα σε υψηλότερες στροφές.

Το 2007 το μοτέρ εκείνο εκτοπίστηκε από τον VQ35HR, με συμπίεση στο 10,6:1, 308 ίππους και αρκετά νέα εξαρτήματα, συμπεριλαμβανομένων αναβαθμισμένου συστήματος εισαγωγής αέρα και ECU. Μάλιστα το 2006 η Nissan UK είχε κατασκευάσει ένα κομπρεσσοράτο 350Ζ, με το όνομα GT-S, που απέδιδε 378 άλογα - αλλά ήταν το μοναδικό που κατασκευάστηκε.

Η βελτίωση όμως δεν σταματά ποτέ και από τη στιγμή που το αυτοκίνητο είναι ατμοσφαιρικό από τη μάνα του, οι επιλογές των βελτιωτών ήταν πολλές. Ατμόσφαιρα, διπλά τούρμπο, κομπρέσσορες - ειδικά στις Η.Π.Α. έχουμε δει ιπποδυνάμεις που έφταναν τα 1.000 άλογα!

Με αυτά και μ’ αυτά το 350Ζ έγινε τόσο δημοφιλές στον χώρο της βελτίωσης: είναι από την μάνα του έτοιμο για μάχες στους δρόμους και παίρνει αρκετές τροποποιήσεις ώστε να το στήσεις όπως γουστάρεις, για δρόμο, για drift, για dragster ή και για πίστα.

Πριν ξεκινήσεις

Προφανώς, πριν ξεκινήσεις το τουμπάνιασμα, χρειάζεται ένας καλός έλεγχος ώστε να διαπιστώσεις τα αδύνατα σημεία του εργαλείου σου και να επιληφθείς καταλλήλως. Ευτυχώς το μοντέλο δεν είναι και πολύ παλιό, επομένως δεν έχει προλάβει ακόμα να δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα. Αν δεν έχεις ακόμα αγοράσει το Nissan σου, να σε ενημερώσω ότι έχεις και την επιλογή του αυτόματου κιβωτίου, αν επιλέξεις κάποιο εισαγόμενο από Japan - ωστόσο το χειροκίνητο είναι γρηγορότερο.

Αν βέβαια έχεις εξαρχής αποφασίσει να κάνεις το μοτέρ τσίτα όσο δεν πάει, καλό είναι να “ψωνίσεις” με βάση την τιμή, αφού ούτως ή άλλως θα αντικαταστήσεις ένα σωρό πράγματα - έχε ωστόσο στο νου σου ότι, αν πας για μεγάλη ισχύ, καλύτερο θα ήταν να επιλέξεις το μοτέρ VQ35DE, που έχει περισσότερες λύσεις για βελτίωση.

Αν πας για δύναμη λοιπόν, καλό είναι να ξεκινήσεις με βελτιωμένα δισκόφρενα και τακάκια και μετά να τοποθετήσεις ανάρτηση coilover, σκληρότερες αντιστρεπτικές και ρυθμιζόμενα μπράτσα. Κατόπιν, είσαι έτοιμος για τουμπάνιασμα.

ΠΡΩΤΟ ΣΤΑΔΙΟ

Ισχύς: 300-320 PS

Το μοτέρ του 350Ζ είναι αρκετά δυνατό στην εργοστασιακή του μορφή και είναι σχετικά δύσκολο να τον τροποποιήσεις ελαφρώς και να έχεις κέρδη. Πρώτο σου μέλημα πρέπει να είναι η εισαγωγή αέρα και εξαγωγή καυσαερίων, οπότε ξεκινάμε με μετατροπές σε εισαγωγή και εξάτμιση. Ξέχνα τα κωνικά φίλτρα: ένα κομμάτι Jim Wolf Technology Pop Charger με ασπίδα  θερμότητας είναι καλή επιλογή, από τη στιγμή που μπορεί να σου δώσει μέχρι και 14 άλογα. Θα μπορούσες να προσθέσεις carbon σωλήνωση για ακόμα μικρότερες θερμοκρασίες αέρα στην εισαγωγή, αλλά δεν θα δεις κέρδος, πέραν της αισθητικής.

Ένα θεματάκι με το 350Ζ είναι η ελλιπής τροφοδοσία των εμπρός κυλίνδρων, απόρροια της εργοστασιακής πολλαπλής εισαγωγής. Μια πολλαπλή aftermarket, της Kinetix ας πούμε, βελτιώνει την κατανομή της ροής αέρα και συνεπώς την απόδοση. Μια πολλαπλή εισαγωγής της Motordyne ωστόσο κάνει τη δουλειά καλύτερα και επιτρέπει μεγαλύτερα κέρδη, κοστίζοντας ταυτόχρονα λιγότερο.

Όσον αφορά τον VQ35HR, διαθέτει καλύτερο σύστημα εισαγωγής, αλλά με την τοποθέτηση ενός φίλτρου Jim Wolf Technology Pop Charger κερδίζει κι αυτός άλογα.

Επόμενη στη λίστα μας η εξάτμιση. Επιλέγεις το cat-back που θέλεις και αντικατέστησε το περιοριστικό, βαρύ, εργοστασιακό δίχαλο με κάποιο aftermarket, για να κάνεις σωστή δουλειά. Το δίχαλο ενώνει τις δυο σωλήνες σε μια πέρα από τους καταλύτες, τους οποίους θα πρέπει επίσης να αντικαταστήσεις, αν θέλεις να κερδίσεις ακόμα δέκα άλογα και να γλιτώσεις λίγο βάρος. Αν δεν είχα το λίγο μυαλό που μου έχει μείνει, θα σου πρότεινα να βγάλεις εντελώς τον καταλύτη, αλλά αυτό είναι παράνομο, προκαλεί και καρκίνο - κοινώς δεν αξίζει με την καμία και καλό είναι να επιλέξεις σπορ καταλύτες.

Όλα τα παραπάνω θα κάνουν και τον ήχο του μοτέρ πιο πωρωτικό, αλλά αν δεν αναχαρτογραφηθεί το μοτέρ, δεν σου δίνουν κέρδος, οπότε… απαραίτητη η επέμβαση στη ECU. Υπάρχουν αρκετοί διαφορετικοί τύποι ECU, οι οποίες σου δίνουν να τις ρυθμίζεις κατεβάζοντας χάρτες από το διαδίκτυο, αλλά εγώ θα σου πρότεινα μια “κανονική” αναχαρτογράφηση από ειδικευμένο μάστορα. Προσοχή, αν αγοράσεις εισαγόμενο ιαπωνικό, να ξέρεις ότι μάλλον θα πρέπει να στείλεις το εγκέφαλο εκεί για αναπρογραμματισμό, εδώ μάλλον δε γίνεται.

Τέλος, σε αυτό το στάδιο καλό είναι να επενδύσεις σε νέα τάπα ψυγείου και θερμοστάτη, για να αντιμετωπίσεις τις υψηλές θερμοκρασίες. Διάλεξε μεταξύ Nismo και Power Enterprise.

 

ΔΕΥΤΕΡΟ ΣΤΑΔΙΟ

Ισχύς: 350 PS

Δεύτερο στάδιο? Δεν υπάρχει δεύτερο στάδιο ουσιαστικά, αν βέβαια θέλεις να συγκρατήσεις τα έξοδα σε λογικό σημείο. Πέρα του πρώτου σταδίου πας σε ατμοσφαιρικές μετατροπές υψηλού επιπέδου και αυτό σημαίνει ότι τα κέρδη έρχονται πιο δύσκολα, και πως σε πολλές περιπτώσεις συμφέρει καλύτερα να κοτσάρεις μια τουρμπίνα ή ένα κομπρέσσορα και να ξεμπερδέψεις.

Τα bolt-on kit περιλαμβάνουν μεγαλύτερες πεταλούδες γκαζιού και νέα πολλαπλή εισαγωγής, που χαρίζουν πιο ομαλή λειτουργία, αλλά δεν χαρίζουν πάνω από πέντε άλογα στην ισχύ σε ατμοσφαιρικό μοτέρ.

Σε αυτό το επίπεδο ίσως θα πρέπει να σκεφτείς ένα νέο χταπόδι. Δύσκολο να τοποθετηθεί, αφού το engine bay είναι “πηγμένο”, και τα κέρδη που δίνει δεν είναι μεγάλα, οπότε σκέψου το καλά, γιατί κοστίζει και σχετικά ακριβά. Επίσης μπορείς να τοποθετήσεις αγριότερους εκκεντροφόρους από Nismo, Tomei, HKS και Cosworth, αλλά έχε το νου σου ότι θα ξηλωθείς. Υπάρχουν σε διάφορα προφίλ, αλλά για να κερδίσεις σημαντικά θα πρέπει να πας για υψηλούς ρυθμούς περιστροφής.

Κάπου εδώ θα φτάσεις το σύστημα τροφοδοσίας στα όριά του. Ένα σετ μπεκ 380cc σε συνδυασμό με αντλία βενζίνης της Nismo ή της Denso κάνουν τη δουλειά μια χαρά - και μετά ακολουθεί αναχαρτογράφηση ξανά.

Μια ακόμα λύση είναι η επέμβαση στην κυλινδροκεφαλή, με μεγαλύτερες κατά 1mm βαλβίδες εισαγωγής και εξαγωγής, μαζί με ενισχυμένα παρελκόμενα. Και πάλι, για τα λεφτά του, το όλο σύστημα δεν είναι αρκετά αποδοτικό, αλλά έτσι διατηρείς τον ατμοσφαιρικό χαρακτήρα του αυτοκινήτου.

Για τον απόλυτο ατμοσφαιρικό κινητήρα, παίρνεις ένα εργοστασιακό μοτέρ, το γδύνεις εντελώς και τοποθετείς νέα σωθικά με σφυρήλατες μπιέλες και πιστόνια υψηλής συμπίεσης, ελαφρωμένο στρόφαλο με βελτιωμένα ρουλεμάν και μπουζόνια. Αν έχεις βέβαια τα (πολλά) φράγκα, επενδύεις σε έναν Cosworth με νέο, αλουμινένιο μπλοκ Nissan VQ35, σφυρήλατα σωθικά, συμπίεση στο 11:1 και μεγάλες βαλβίδες. Και τέλος.

ΤΡΙΤΟ ΣΤΑΔΙΟ

Ισχύς: 370-400 PS

Πολλοί επιλέγουν αυτό το στάδιο αντί του δευτέρου. Το 350Ζ λες και παρακαλάει για υπερτροφοδότηση - είναι φθηνότερη και πιέζει λιγότερο τον κινητήρα από ότι το υπέρτατο ατμοσφαιρικό τουμπάνιασμα.

Πρέπει ωστόσο να διαλέξεις μεταξύ τουρμπίνας και κομπρέσσορα. Οι διαφορές έχουν να κάνουν τόσο με το μέγεθος των πρόσθετων κερδών, όσο και με την απόδοση αυτών. Κοινώς, αν πας για ροπή χαμηλά, θα επιλέξεις κομπρέσσορα, ο οποίος θα σε περιορίσει όμως στα 450 άλογα. Κιτ μηχανικής υπερτροφοδότησης μπορείς να βρεις στη γκάμα των ATI, HKS, Stillen και Vortec, τα οποία προσφέρουν αύξηση ισχύος τα 370-400 άτια. Μάλιστα, μέχρι ενός σημείου μπορείς και να βελτιώσεις αυτά τα κιτ, τοποθετώντας intercooler και πιο βαρβάτες τροχαλίες.

Οι μονές ή διπλές τρουμπινές της αγοράς θα σε πάνε κάπου μεταξύ 380 και 600 αλόγων, ανάλογα τις προδιαγραφές, και μπορείς να τις αγοράσεις από τα ράφια των APS, Turbonetics, GReddy, HKS και Power Enterprise. Για να τουρμπίσεις ή να “κομπρεσσερίσεις” το εργαλείο σου θα πρέπει είτε να αναχαρτογραφήσεις την ECU, είτε να τοποθετήσεις έναν παράλληλο εγκέφαλο, είτε να επιλέξεις έναν aftermarket. Επίσης θα χρειαστείς τα μεγαλύτερα μπεκ και την αντλία καυσίμου του δευτέρου σταδίου, που πρέπει να περιλαμβάνει κάθε κιτ της προκοπής. Επίσης θα χρειαστείς και ένα ψιλοτεράστιο intercooler για να πάρεις μεγάλη δύναμη. Εδώ που έφτασες, βάλε πάνω μια πολλαπλή εισαγωγής της Cosworth ή της Kinetix, που μπορεί να σου δώσει 30 άλογα.

Όποιο δρόμο και να ακολουθήσεις, με τα εργοστασιακά σωθικά και υπερτροφοδότηση μπορείς να φτάσεις τα 400 άλογα. Ωστόσο, η ολική αναβάθμιση του συστήματος ψύξης βοηθά να αποφύγεις τις πιθανές καταστροφές που προκαλεί η αύξηση των θερμοκρασιών σε τουρμπάτα αυτοκίνητα. Ένα αναβαθμισμένο ψυγείο, μαζί με swirl pot και με ψυγείο λαδιού δεν θα σου δώσουν κέρδος σε επιδόσεις, αλλά θα σου εξασφαλίσουν αξιοπιστία, αν και κοστίζουν σχετικά ακριβά.

Τέλος, έχε στο νου σου ότι, παρόλο που πρόκειται για bolt-on kits, οι μηχανικοί δεν μπορούν να τα τοποθετήσουν εύκολα - κάποιοι μάλιστα προτιμούν να κατεβάζουν το μοτέρ από το να δουλεύουν στον περιορισμένο χώρο του engine bay.

ΤΕΤΑΡΤΟ ΣΤΑΔΙΟ

Ισχύς: 500-600 PS

Σε αυτό το στάδιο μόνο με διπλά τούμπο κάνεις τη δουλειά. Ευτυχώς τα τούρμπο του προηγούμενου σταδίου επαρκούν. Για παράδειγμα, οι τουρμπίνες των κιτ της Power Enterprise ή της APS κάνουν και για πάνω από 600 άλογα.

Έχει έρθει λοιπόν ή ώρα του rebuilt. Αφού τα εργοστασιακά σωθικά επαρκούν για το πολύ 400 άλογα πριν τα φτύσουν, μοναδική σου επιλογή είναι οι σφυρήλατες μπιέλες και τα πιστόνια. Μπορείς να πειραματιστείς με τις διαστάσεις των πιστονιών, και πρέπει να χαμηλώσεις τη συμπίεση μέχρι και στο 8,5:1 και να τοποθετήσεις ένα τροποποιημένο στρόφαλο.

Εννοείται ότι θα χρειαστείς ατσάλινες φλάντζες κεφαλής και μπουζόνια και βέβαια η ροϊκή εξέλιξη της κεφαλής θεωρείται εκ των ων ουκ άνευ. Με ανοιγμένες θύρες εισαγωγής και εξαγωγής, μεγαλύτερες βαλβίδες και ισχυρότερα ελατήρια θα δεις μεγάλη διαφορά.

Σημαντικό: σε αυτό το στάδιο το καύσιμο μίγμα σου θα φτωχύνει αρκετά, αν δεν επιληφθείς επί του θέματος. Οπότε, υπολόγιζε νέο σύστημα τροφοδοσίας με καινούργια μπεκέρα και μεγαλύτερα μπεκ. Επίσης θα χρειαστείς μια aftermarket ECU, για να φροντίζει τις αυξημένες ανάγκες σε τροφοδοσία που απαιτεί η αυξημένη πίεση υπερπλήρωσης.

Όλες οι προηγούμενες αναβαθμίσεις του συστήματος ψύξης θα χρειαστούν εδώ, και να προσθέσω ότι, σε αυτό το επίπεδο των 600 αλόγων, το εργοστασιακό κιβώτιο θα αρχίσει να δείχνει σημάδια αδυναμίας.

ΠΕΜΠΤΟ ΣΤΑΔΙΟ

Ισχύς: 600-1.000 PS

Το 350Ζ φτάνει σταδιακά τα επίπεδα ισχύος των Skyline, έχοντας φτάσει νούμερα 1.000 ίππων - κάποιοι μάλιστα λένε πως μπορεί να φτάσει τα 1.600 άλογα. Ωστόσο ο βελτιωτής από τις Η.Π.Α., Sound Performance, εξελίσσει ένα κιτ των 1.200 ίππων με μπεκ 1.200 cc και δυο ρουλεμανάτες τουρμπίνες, ικανές για 570 άλογα εκάστη, ή με μικρότερες για μικρότερη υστέρηση.

Σε αυτό το επίπεδο βέβαια, λίγα εξαρτήματα του VQ35DE παραμένουν εργοστασιακά. Εδώ που φτάσαμε δεν υπάρχουν κανόνες: κάποιοι τοποθετούν ακόμα και κομπρεσσοράτα μοτέρ Corvette LS των 800+ ίππων, αλλά η πιο συνήθης λύση έχει να κάνει με τον υπερκυβισμό (τα κιτ των JUN, Power Enterprise και GT Motorsports αυξάνουν την χωρητικότητα στα 3,8-4,2 λίτρα και περιλαμβάνουν και σετ με ελαφρωμένο στρόφαλο, σφυρήλατες μπιέλες και πιστόνια) και με την ενίσχυση των κυλίνδρων.

Η χρήση aftermarket ECU πρέπει να θεωρείται δεδομένη, όπως και η τοποθέτηση των μεγαλύτερων τούρμπο που χωράνε στο μοτέρ. Και βέβαια, μην ξεχνάς ότι τα τούρμπο δεν δουλεύουν μόνα τους - χρειάζονται ένα σκασμό άλλα πράγματα για να λειτουργήσουν σωστά, οπότε να είσαι έτοιμος να αιμορραγήσεις οικονομικά για να φτάσεις τα άλογα που συζητάμε. Αξίζει τον κόπο όμως!

ΟΡΙΑ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΩΝ ΕΞΑΡΤΗΜΑΤΩΝ

(στο περίπου έτσι..?!!)

Αντλία καυσίμου 320 PS

Μπεκ 320 PS

Μπεκέρα 320 PS

Μπιέλες 400 PS

Φλάντζα 500 PS

Πιστόνια 500 PS

Κυλινδροκεφαλή 500 PS

Στρόφαλος 600 PS