Μάθε παιδί μου γράμματα…Το Λεξικό της Βελτίωσης από το Α στο Ω

Έχεις διαβάσει ποτέ κάτι που δεν ήξερες τι ακριβώς σημαίνει? Είμαστε εδώ για να βοηθήσουμε. Γι αυτό και συντάξαμε το λεξικό της βελτίωσης. Ας ξεκινήσουμε με τους Λατινικούς χαρακτήρες.

Air Box: Το φιλτροκούτι των τετραπετάλουδων συστημάτων. Ναι καμιά φορά είναι σοφό τα τετραπετάλουδα να μην είναι χύμα και να καλύπτονται από ένα κουτί μέσα από το οποίο οι πεταλούδες ρουφάν αέρα. Εκτός από τη δυνατότητα τοποθέτησης φίλτρου, πολλές φορές αυξάνει την απόδοση, κυρίως τη ροπή.

ABS: Antiblock Brake System. Σύστημα που δεν αφήνει τους τροχούς να μπλοκάρουν στο φρενάρισμα.

Airflow Meter: Αισθητήρας που μετράει τον αέρα που εισέρχεται στο μοτέρ. Στέλνει σήμα στον εγκέφαλο και αυτός αποφασίζει για την ποσότητα καύσιμου που θα ψεκάσει. Ένα χαλασμένο AFM είναι υπεύθυνο για κομπιάσματα, ασταθές ρελαντί και σβησίματα.

Angel Eyes: Μικρά φώτα που ανάβουν σαν στεφάνια μέσα στον προβολέα.

Anti Lag: Σύστημα που υπάρχει σε τουρμπάτα αυτοκίνητα. Όταν λειτουργεί η τουρμπίνα έχει πίεση ακόμα και με αφημένο γκάζι. Δίνει φοβερή απόκριση στο γκάζι και δεν χρειάζεται να περιμένεις να σηκώσει πίεση η τουρμπίνα. Κάνει φοβερό ήχο με σκασίματα και φλόγες βγαίνουν από την εξάτμιση. Είναι αυτό που κάνει μπαμ μπουν στις αλλαγές και στα αφήματα των αγωνιστικών Evo.

ATTESA: Το σύστημα τετρακίνησης που χρησιμοποιεί η Nissan στο Skyline.

AVGAS: Aviation Gas. Αεροπορικό καύσιμο πλούσιο σε οκτάνια, κάτι που είναι χρήσιμο σε υπερβελτιωμένα τουρμπάτα. Μην πας στο ΕΛ ΒΕΛ να μπεις στη σειρά για το βενζινάδικο πίσω από κανένα Airbus διότι η εξάτμιση του θα σε στείλει στη Λούτσα.

AYC: Active Yaw Control. Το σύστημα ηλεκτρονικού πίσω διαφορικού των Mitsubishi Evo.

Bleed Valve: ή αλλιώς τουρμποβαλβίδα. Είναι εκείνη η βαλβίδα που μοιάζει με ποτενσιόμετρο και έχει + και -. Είναι το πιο απλό boost controller αλλά επίσης είναι και η αιτία για μερικές από τις πιο θεαματικές ανατινάξεις. "Στο πρώτο πάτημα με πέρασε αλλά στη ρεβάνς κατέβηκα και γύρισα το Bleed. Σήκωσε 2,5 overboost και τα πιστόνια έλιωσαν σαν παγωτά."

Boost Controller: Σύστημα που ελέγχει την πίεση του turbo. Ο όρος χρησιμοποιείται κυρίως για τα ηλεκτρονικά boost controller που προσφέρουν ποικιλία λειτουργιών.

Boxer: ή επίπεδος κινητήρας. Συναντάται στα Impreza αλλά και σε παλιές Alfa Romeo. Τα πιστόνια αντί να είναι κάθετα (κινητήρας εν σειρά) είναι οριζόντια και βρίσκονται σε διάταξη που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί V 180 μοιρών.

Bump Steer: Το φαινόμενο κατά το οποίο το τιμόνι στρίβει όταν το αυτοκίνητο περνάει από ανωμαλίες. Το παθαίνουν κυρίως πολύ χαμηλωμένα αυτοκίνητα.

Bump Stop: Λαστιχένιο σημείο στην ανάρτηση πάνω στο οποίο τερματίζουν τα αμορτισέρ όταν πιεστούν υπερβολικά. Χωρίς αυτό το αμορτισέρ θα χτύπαγε στο top mount και κατά πάσα πιθανότητα θα σε χαιρετούσε έξω από το καπό.

Bump: Η φάση συμπίεσης του αμορτισέρ.

Burn Out: Το καλύτερο περιοδικό βελτίωσης. Εκτός από αυτό είναι να σπινιάρεις τα λάστιχα ενώ είσαι σταματημένος, συνήθως χρησιμοποιώντας το χειρόφρενο. Εκτός από ανώφελο κάψιμο ελαστικών κάποιοι βρίσκουν χαρά, μοιράζοντας παράλληλα χαρά στους παρευρισκόμενους. Επίσης (ψυχολογία) πάθηση όπου κάποιος έχει κουραστεί από όλα και δεν βρίσκει λόγο σε ότι κάνει.

Canards: Στα γαλλικά σημαίνει πάπιες. Στη γλώσσα της βελτίωσης είναι τα αεροδυναμικά πτερύγια (συνήθως carbon) που τοποθετούνται στους προφυλακτήρες. Επίσης είναι αεροδυναμικά πτερύγια αεροσκαφών.

Carbon: Ελαφρύ υλικό με μεγάλη αντοχή που χρησιμοποιείται για να αντικαταστήσει κομμάτια του αμαξώματος με σκοπό τη μείωση βάρους.

Chargecooler: Τύπος intercooler. Πρόκειται για εναλλάκτη θερμότητας όπου ο εισαγόμενος αέρας ψύχεται από νερό.

Coil Over: Τύπος ανάρτησης, συνήθως ακριβής και ρυθμιζόμενης, η οποία αποτελείται από αμορτισέρ και στενό ελατήριο, ομόκεντρο με το αμορτισέρ.

Diffuser: Αεροδυναμικό βοήθημα που μπαίνει στον πίσω προφυλακτήρα.

Downpipe: To κομμάτι της εξάτμισης του συνδέει το χταπόδι με την υπόλοιπη εξάτμιση.

Dragster: Αγώνας που τα αυτοκίνητα κάνουν κόντρα σε απόσταση 402 μέτρων ή 1/4 του μιλίου.

Drift: Αγώνας που τα αυτοκίνητα διαγωνίζονται στην πλαγιολίσθηση.

ECU: Electronic Control Unit ή μονάδα ηλεκτρονικής διαχείρισης του κινητήρα. Ο εγκέφαλος.

Gti: Το σήμα που όλοι έχουμε συνδυάσει με τα γρήγορα hatch back.

GT-R: Grand Tourismo Racing. To συναντάς στα Skyline και στο νέο Nissan.

HICAS: Σύστημα της Nissan με το οποίο στρίβουν οι πίσω τροχοί. Συνήθως πρόβλημα.

ICEας: Ο βελτιωτής που ασχολείται με τον ήχο.

Intercooler: Ψυγείο εισερχόμενου αέρα. Ψύχει τον αέρα που ζεσταίνεται στην τουρμπίνα ενός αυτοκινήτου turbo.

JDM: Japanese Domestic Market. Όλα αυτά τα οραία αυτοκίνητα που δεν εξάχθηκαν εκτός Ιαπωνίας. Επίσης το να κάνεις ένα αυτοκίνητο βελτιωμένο σαν κάποιο μοντέλο της Ιαπωνικής αγοράς. Έκανα όλο το Type R μου JDM.

Lambo πόρτες: Οι πόρτες που ανοίγουν προς τα πάνω, Lamborghini Style.

Launch Control: Σύστημα που κρατάει σταθερές τις στροφές στην εκκίνηση για καλύτερες και πιο εύκολες εκκινήσεις. Χρήσιμο στα Turbo αφού σηκώνει πίεση.

Lift Off Oversteer: Η υπερστροφή που προκαλείται με το απότομο άφημα του γκαζιού μέσα στη στροφή. Έχει πλάκα όταν την προκαλείς αλλά είναι φονική όταν έρχεται εκεί που δεν την περιμένεις.

MAP Sensor: Manifold Absolute Pressure. Αισθητήρας που μετράει την πίεση ή την υποπίεση μέσα στην πολλαπλή εισαγωγής. Χρησιμοποιείται αντί του Air Flow meter.

Offset: Η απόσταση του κέντρου της ζάντας από τον ομφαλό της. Υπάρχει θετικό και αρνητικό.

Overlap: Η φάση κατά την οποία βαλβίδες εισαγωγής και εξαγωγής είναι ανοιχτές ταυτόχρονα.

Plenum: Ο θάλαμος της πολλαπλής εισαγωγής.

Rebound: Η φάση αποσυμπίεσης του αμορτισέρ.

Roll Cage: Κλωβός ασφαλείας κατασκευασμένος από σωλήνες. Χρήσιμο όταν τουμπάρεις.

Spring Rate: Η σκληρότητα ενός ελατηρίου.

Stroker Kit: Κιτ που αυξάνει τη διάμετρο, τη διαδρομή ή και τα δύο. Έτσι αυξάνεται ο κυβισμός άρα και τα άλογα που μπορεί να παράγει ένας κινητήρας.

Supercharger: Υπερσυμπιεστής που αντί να παίρνει κίνηση από τα καυσαέρια όπως η κλασσική τουρμπίνα, παίρνει κίνηση από ιμάντα.

Top Mount: Το εξάρτημα με το οποίο η ανάρτηση (αμορτισέρ, ελατήρια ή και τα δύο) δένουν στο αμάξωμα.

Turbo Timer: Συσκευή για αυτοκίνητα turbo που κρατάει τον κινητήρα σε λειτουργία ακόμη και όταν ο οδηγός κλειδώνει το όχημα και απομακρύνεται από αυτό. Με αυτόν τον τρόπο ο κινητήρας δουλεύει ρελαντί για λίγη ώρα χωρίς να σβήνει καυτός μετά από ένα σκίσιμο.

Turbo: Ο γνωστός και αγαπημένος υπερσυμπιεστής καυσαερίων που στέλνει πεπιεσμένο αέρα στους θαλάμους καύσης. Ο τρόπος με τον οποίο μπορείς να βγάλεις πολλά άλογα από τον κινητήρα σου.

V: Διάταξη κινητήρα όπου οι κύλινδροι σχηματίζουν ένα V. Πιο κοινό είναι το V 60 και 90 μοιρών αλλά υπάρχει και το VR6 της VW με μόλις 15 μοίρες άνοιγμα.

VANOS: Το σύστημα μεταβλητού χρονισμού της BMW VTEC: Το σύστημα μεταβλητού χρονισμού και βύθισης βαλβίδων της Honda.

Wastegate: Βαλβίδα που ελευθερώνει τα παραπανίσια καυσαέρια που περνούν μέσα από ένα turbo έτσι ώστε να μην σηκώνει 100 bar πίεσης.

Water Injection: Σύστημα που ψεκάζει ένα λεπτό σπρέι αέρα μέσα στο θάλαμο καύσης υπερβολικά βελτιωμένων αυτοκινήτων για να ρίξει τις θερμοκρασίες που αναπτύσσονται.

WRC: World Rally Championship ή World Rally Car. Όχι, ένα μαμά Impreza δεν είναι WRC!